May 4, 2015

Weekend Getaway - Balikpapan, KalTim

Balikpapan, Kalimantan Timur.
11-13 April 2015.

Pernah jejak kaki di KalTim pada hujung 2013, kalau tak silap. Liburan hujung minggu, kot. Kali ni, lil family ke sini lagi. Dan bersama additional group members, big bos suamiku dan member ofis dia. Segan mula mula nak sama sama berlibur tapi ikutkan jelah, kang kena tinggal pulak di KalSel, kan.

2 flights from Kotabaru to Banjarmasin and Banjarmasin to Balikpapan.
Flying with Wings Air ATR 72-500

Sesampai Balikpapan International Airport yang besar dan baru siap dibangun, kami ke hotel. Untuk pengetahuan, Air Asia ada direct flight dari KLIA2 ke Balikpapan ya. Ada juga orang Malaysia ke sini tapi tujuannya urusan bisnes dan mostly bisnes batu bara. Sedikit info, Balikpapan dikenali juga sebagai kota minyak sebab ada Pelabuhan Minyak milik Pertamina. Lebih kurang macam di Malaysia, Terengganu, di bandar Kerteh. Kan kita ada Pelabuhan & Loji Tapis Minyak yang dimiliki Petronas. Disebabkan industri minyak di Balikpapan dan ramai expatriate yang tinggal di sini, taraf hidup agak tinggi. Dan, kalau diperhatikan, kota ini sangat bersih kalau dibandingkan dengan kota yang lain di Indonesia. Setiap kereta atau teksi dimestikan sentiasa kelihatan bersih dan tidak berhabuk. Oh, berbalik pasal hotel. Kalau dulu, stay di Aston Balikpapan Hotel, so kali ni kami semua stay di Swiss Belhotel Balikpapan. Seperti biasa, aku tempah hotel di Agoda.com.

Sebenarnya takda apa aktiviti pun disini. Hanya isi masa lapang di hujung minggu. Selain habiskan masa di swimming pool, jalan jalan di The Balikpapan Plaza sambil makan Mc Donald's dan lepak minum di Starbucks, walaupun ku seorang saja yang minum beriya, kami juga bareng sama (maksudnya seperti sama-sama atau reramai) nonton bioskop di Studio XXI, Balcony City Mall. Mall ni sebelah bangunan dengan hotel kami ja. Untuk pengetahuan, orang Indonesia kalau sebut nonton bioskop, maksudnya tengok wayang.

Sebelum tengok wayang, kami makan malam di Ocean's Resto. Very recommended sebab tempat cantik, tepi laut dan ala ala romantik gitu. Food, super sedap, fresh seafood dan paling best, tomyam memang power, rasa macam made in Thailand. Makan pedas pedas sambil peluh peluh dengan angin bayu laut sepoi sepoi, perghh memang layan habis!

Esoknya bersiap pulang ke Kotabaru KalSel, aku tak sempat pun cuci mata lihat souveniers di Kebun Sayur (maybe next time). Tengahari itu, kami selamat landing di Banjarmasin, menanti satu lagi pesawat ke Kotabaru jam 4 petang. Malangnya pesawat kami dibatalkan dan ditunda esok pagi atas sebab cuaca yang tak mengizinkan. Akhirnya kami terpaksa bermalam di Banjarmasin dan pulang ke Kotabaru semula jam 7 pagi esoknya. Hati kecil berkata, mungkin ada hikmahnya. Tak apalah, biar lambat asalkan selamat.