December 30, 2014

Kotabaru - Surabaya 20.12.2014

Hari 5 : Kota Malang (Pasar Sanan), Pasuruan (Masjid Cheng Hoo Pandaan), Sidoarjo (Lumpur Lapindo), Kota Surabaya

Pagi pagi lagi dah bersiap untuk check out. Nopal masih demam. Kesian dia tak berapa aktif sangat. Kami biarkan dia rehat dan baring dulu di bilik. Tepat jam 10.30 pagi kami keluar hotel dan mulakan perjalanan ke Kota Surabaya.

Dalam perjalanan kami singgah ke Pasar Sanan, lokasinya masih di Kota Malang. Cara ke sini, kami tanya orang jalan ke sini. Ahahaha! Sebab Waze tak jumpa. Rasanya boleh cuba Waze : Pasar Sanan. Di Jalan Sanan atau Pasar Sanan ni sebenarnya tempat jual Keripik Tempe dan macam macam oleh-oleh khas Malang. Nak bagitau, keripik tempe ni memang sedap. Makan sekeping tak cukup. Aku yang bukan penggemar tempe ni pun suka apatah lagi bagi sesiapa yang memang tak sah makan nasi kalau takde tempe tu kan. Selain keripik tempe, ada keripik buah, keripik apel, keripik nangka, ada jus buah, sambal pecal (sedap bangat, rugi tak beli banyak banyak buat berniaga, hehehe) dan macam macam lagi lah jenis makanan di sini. Ada banyak juga kedai pilihan tapi yang paling ramai pembeli di toko Lancar Jaya. Macam macam seh dalam kedai ni. Orang beli berkotak kotak. Kami tengok aje ler. Sebab ramai sangat kat kedai ni, aku dan Genma hanya mampu memajukan bisnes di kedai sebelah nya aja. Silakan lihat gambar, okeh.

Keripik Tempe

Bukan takat test rasa, dah macam nak tapau bekas test tu dah
Pecel sedap. Rugi beli 2 je. Aish.
Keripik Buah. Macam macam buah dikerepekkan
Salah satu Pusat Oleh Oleh Khas Malang
Sambung perjalanan. Sudah masuk waktu Zohor jadi kami mancari masjid untuk singgah solat. Waze Masjid Cheng Hoo, ditunjukkan Masjid Cheng Hoo Pandaan di Pasuruan. Sesampai di masjid, sesi mandikan Nopal. Sebab suhu badannya dah mula panas dah. Budak demam memang over manja, nak memerap kat Mommy dia. Nak solat pun menangis nangis mintak peluk. Sian dia.

Depan masjid Cheng Hoo Pandaan

Dak demam buat muka sedih sebab takmau mandi kat Masjid
Kali ni memang kami betul betul nak singgah di kawasan semburan Lumpur Lapindo di Sidoarjo. Jadi, Waze aja Lumpur Lapindo. Sejarah nya boleh dibaca di Wikipedia atau tanya Mr Google ye. Kejadian yang sudah masuk 8 tahun ni memang menyayat hati. Aku tak dapat lihat dengan mata sendiri sebab Nopal demam dan Kakak Annya tidur, jadi duduk dalam kereta diam diam. Suamiku, Atok dan Genma sanggup daki tangga benteng tinggi yang dibina sendiri oleh penduduk kampung untuk menghalangi daripada melimpahnya lumpur ke kawasan lain. Kawasan yang dulu nya berisi dengan berbelas belas kampung, sekolah, kebun, kilang kilang, masjid of coz, hanya kini yang tinggal kawasan tanah luas yang penuh ditutupi dengan lumpur. Suami ada beli sambil menderma sekeping VCD pasal Tragedi Lumpur Lapindo, jadi aku layan di rumah aja. Allahu Akbar, memang Allah jadikan kita ini hambanya yang hina. Dilanda musibah untuk kita kembali dan berpaut padaNya. Bagi pihak yang tidak bertanggungjawab melakukan semua ini, biarlah diterima balasan setiap perbuatannya di hari pembalasan nanti.

Lumpur Lapindo, Sidoarjo, Jawa Timur, Indonesia

Tangga yang dibina sendiri
Setibanya kami di Kota Surabaya, mencari restoran untuk makan. Perjalanan yang panjang dan sejuk (sebab hujan), memang mudah lapar kot. Waze : Restoran Sederhana Surabaya (Masakan Padang). Pergh, memang layan habis! Berpinggan pinggan lauk kami atas meja. Heh, yela, tu kan memang cara masakan padang, kan?

Sampai hotel terus check in di Favehotel Mex Surabaya. Memang dah expect hotel ni cemana gaya, bulatkan hati je tido semalam lagi. Boleh baca balik Hari 1, kalau nak tau ngape. Awal awal lagi suamiku dah keluar, cari port nak tonton bola second leg Final AFF Suzuki Cup 2014 Malaysia vs Thailand dengan game Manchester United dia. Yang aku, Genma dan Atok pulak rancang kononnya nak keluar balik gi jalan jalan Mall di Surabaya. Tapi akhirnya, kami decide rehat aja dalam bilik. Nopal pun masih panas badannya. Meragam nanti. Rehat, kemas beg dan tidur. Esok mau pulang ke Kotabaru. Yeay! Yeay lah sangat. Hahaha..

Lihat juga :
Salam dari Jawa Timur, Indonesia
Hari 1 : Kota Surabaya (Bandar Udara Juanda, Tunjungan Plaza Mall)
Hari 2 : Kota Surabaya (Monumen SuroBoyo, House of Sampoerna, Jembatan Merah Plaza, Masjid Cheng Hoo Surabaya), Kota Malang (Malang Town Square)
Hari 3 : Kota Malang - Batu (Agrowisata Kebun Apel, Museum Angkut & Movie Star Studio)
Hari 4 : Kota Malang - Batu (Batu Night Spectacular)
Hari 6 : Pulang ke Kotabaru, Kalimantan Selatan