December 27, 2014

Kotabaru - Surabaya - Malang 17.12.2014

Hari 2 : Kota Surabaya (Monumen SuroBoyo, House of Sampoerna, Jembatan Merah Plaza, Masjid Cheng Hoo Surabaya), Kota Malang (Malang Town Square)

Sarapan pagi di restoran hotel yang semuanya rasa tak boleh masuk anak tekak. Gigit roti sikit, hirup teh hangat sikit, naik bilik dan bersiap siap kemas beg nak check out. Di bilik, sesi bangkitkan Annya Nopal dari tidur bermula sebab malam tadi tak sempat salam, Atok Genma sampai hotel dah pukul 1 pagi dari Bandara. Lagipun, memang rancang nak check out awal pagi.

Tujuan utama hari ini ialah perjalanan ke Kota Malang.

Kami keluar dari hotel jam 9 pagi, setting Waze ke Monumen Surabaya dan Waze tunjuk jalan arah ke Kebun Binatang Surabaya (Zoo). Tak jauh dari hotel, borak borak dah pun sampai. Okay, semangat nak cerita kejadian di Kebun Binatang ni. Kalau muka memang dah cop pelancong atau warga asing, memang akan ada penjual yang dengan muka kesian dan sadis akan approach kita, beli sesuatu dari dia, kan. Di sana, ada 'mas-mas' photographer yang approach aku dari tingkap kereta lagi. Aku yang memang tujuannya nak bergambar aja di replika atau patung 'suro dan boyo', sangat teruja dengar pakej diorang. Mana taknya, satu keping foto, rp10ribu. Sama dengan rm3 lebih kurang. Kan murah tu. Kitorang pun ape lagi, posing lah beriya iya, bertukar tukar pasangan, berlatar belakangkan suro dan boyo tu kan. Pastu ikutlah 'mas-mas' photographer ni untuk pilih gambar mana kita suka pastu bolehla print gambar tadi. Tiba, dia pun dengan suka hati print semua gambar yang kami posing tadi, dah jadi 10 keping. Takde sesi pilih pilih gambar bagai. Tak ke jumlahnya dah jadi rp100ribu. Pandai kan. Bayar jelah, bising bising pun tak guna. **TIPS** Kesimpulannya disini, kalau pergi negara Indonesia, kalau tak kena tipu, memang tak sah lah trip korang. Aku cakap, berdasarkan pengalaman trip ke Bandung tahun 2007. Ahahahaha! Nasib! Sebenarnya, kena kasi sergah sikit kot. Cakap awal awal. Nak sekeping je yang paling cantik. Itulah, pengalaman kan. Tak apalah, anggap ajalah rezeki kamu orang wahai 'mas-mas' photographer di Kebun Binatang.

Monumen Surabaya. Suro dan Boyo
Muka muka pelancong lah sangat dengan foto sekeping rp10ribu
Destinasi seterusnya, kami ke House of Sampoerna atau Museum Sampoerna. Masih lagi di Kota Surabaya. Macam muzium yang lain, di sini banyak barang antik, siapa pemiliknya dan sejarah pembinaan empayar Sampoerna di Indonesia ada dipamerkan di muzium ni. Rokok Sampoerna memang yang paling terlaris dan terkenal di Indonesia dan selayaknya menjadi kebanggan mereka di sini. Di muzium ini, di tingkat atas, boleh nampak dari tingkap kaca macamana pekerja kilang rokok ni, balut setiap batang rokok dengan cepat dan laju ya amat. Macam lalat, eh tak, macam lebah. Tabik dengan pekerjanya. Diorang balut satu batang, satu-satu. Cermat sungguh. Dengan alat balut rokok  'kretek-kretek'. Sebenarnya, tak boleh ambil gambar di tingkat atas muzium ni. Tapi aku kan degil, dapat gak sekeping sebelum kena sound dengan salesgirl.

Pekerja sedang bertungkus lumus balut rokok Sampoerna. Manual babe!
Alat yang digunakan untuk balut rokok 'kretek kretek'
Di House of Sampoerna ni jugak ada perkhidmatan City Tour by Bus. Naik bas pelancong, free of charge, mereka bawak pusing pusing keliling Kota Surabaya. Nak jugak merasa. Tapi, dah fully booked sampai tahun depan. Rupanya, kalau nak naik, kena booking dulu. Jadinya, melepaslah satu lagi aktiviti kami.

Sebelum teruskan perjalanan ke Kota Malang, kami singgah sebentar ke Jembatan Merah Plaza atau orang Indonesia panggil JMP sebutan Jay-Em-Pay. Pusat beli belah kain ela, kain meter, telekung, tudung, baju muslimah, tshirt, dan banyak lah lagi. JMP ada 2 blok yang bersambung. JMP2 banyak jual telekung. JMP1 banyak jual kain ela. Kata orang, kain lace kat Surabaya lagi murah dari di Bandung. Kata orang, tatau betul ke idak. Harga boleh tahan murah tapi kualiti kurang pasti sebab tengok dari jauh, tak sempat belek dekat dekat. Aku takde beli apa pun. Tapi sebabkan dah terbayang bayang telekung yang cantik dan murah kat satu kedai ni, kami pun plan, balik dari Kota Malang, nak datang lagi ke sini hari ke 5 nanti. Tapi, misi gagal atas sebab masa terhad. Takpelah, takde rezeki akak kedai tu. Oh ya, kami makan tengahari di food court lantai atas dalam JMP2 sahaja. Takde banyak pilihan tapi, alhamdulillah kenyang jugak.

Berlambak lambak kain lace. Lokasi JMP1.
Siapa peminat kain lace memang pening kepala tengok.
Satu lagi destinasi sebelum teruskan perjalanan ke Kota Malang. Kami singgah solat dulu di Masjid Muhammad Cheng Hoo di Surabaya. Waze : Masjid Cheng Hoo. Cantik dan comel masjid ni. Kecil tapi terjaga dengan baik. Bersih, aman dan tenang walaupun ramai pengunjung. Ada rombongan siap bergambar beramai ramai dalam masjid. Rupanya, masjid ni hanyalah replika atau dibina dengan meniru masjid yang ada di Beijing, China. Tapi, tak jadi masalah. Usaha memartabatkan masjid itu yang penting, pandangan saya.

Tabung masjid
Kalau nampak, silakan baca
Bahagian depan Masjid Cheng Hoo Surabaya
Pukul 3 petang, setting di Waze : Swiss Belinn Malang. Terus tuju hotel yang kami menginap selama 3 malam di Kota Malang. Waze anggar perjalanan lebih kurang 2 jam 30 minit . Dalam perjalanan hujan turun dengan lebat. Jadi, kami tunda plan nak singgah kawasan semburan Lumpur Lapindo yang terletak di Sidoarjo (tepi jalan, on the way ke Malang). Tukar plan, rancang kalau sempat, kami singgah masa pulang ke Surabaya nanti. Makan malam kami sesudah tiba di Kota Malang, di Dapur Gurami. Makanan enak. Tak sempat ambil gambar pun sebab penat duduk lama dalam kereta dan lapar. Makanan sampai, masing masing terus ngap. Dan akhirnya, kami selamat tiba di hotel pukul 6 petang waktu Jawa Timur.

Aktiviti malam, Aku, Genma, Annya dan Nopal jalan jalan ke Malang Town Square. Jalan kaki aja. Sebelah hotel, 5 minit sampai. Beli apa yang patut di Hypermart. Habis shopping, kami duduk minum di cafe My-Kopi O! Atok dah selamat dibuai mimpi atas katil hotel. Suamiku pulak, awal awal lagi dah carik port mungkin ke cafe, duduk depan tv kedai yang siarkan AFF Suzuki Cup 2014 Final, Malaysia vs Thailand.

Oh. Oh. Bagasi dah diterima semula pukul 11 malam. Langsung dihantar ke kamar oleh pihak Air Asia. Nantikan imsurance claim kami, ya Air Asia (dibawah kes : baggage delay). Terima kasih lah.

Next entry, kita cerita apa aktiviti di Kota Malang. Till then, bye!

Lihat juga :
Salam dari Jawa Timur, Indonesia
Hari 1 : Kota Surabaya (Bandar Udara Juanda, Tunjungan Plaza Mall)
Hari 3 : Kota Malang - Batu (Agrowisata Kebun Apel, Museum Angkut & Movie Star Studio)
Hari 4 : Kota Malang - Batu (Batu Night Spectacular)
Hari 5 : Kota Malang (Pasar Sanan), Pasuruan (Masjid Cheng Hoo Pandaan), Sidoarjo (Lumpur Lapindo), Kota Surabaya
Hari 6 : Pulang ke Kotabaru, Kalimantan Selatan